Onderwijsregio Haaglanden, Lucas Onderwijs, SCOH, Panta Rhei en Hogeschool Leiden nodigen u van harte uit voor de Open scholendag van het project ‘Goed onderwijs met minder leerkrachten’ op 17 september van 13.00 tot 15.00 uur.
Op deze dag openen de zes deelnemende basisscholen hun deuren om u mee te nemen in hun proces van anders organiseren. Met behulp van praktijkonderzoek is onderzocht hoe onderwijsteams, ook met een afnemend aantal leraren, kunnen blijven zorgen voor hoogwaardig onderwijs. De scholen geven een eerlijk beeld van het doorlopen proces met de bijbehorende succesfactoren en valkuilen.
Dit is uw kans om een kijkje in de keuken te nemen bij één van deze scholen! Onderstaand vindt u de beschrijvingen van de zes scholen waaruit u kunt kiezen.
Graag ontvangen wij uw aanmelding voor deze dag via de onderstaande link. Bij vragen kunt u contact opnemen met programmamanager Karlijn de Jong via Jong.de.K@hsleiden.nl.
Direct naar:
De Waterlelie: 200 leerlingen & weging 37,21
De Waterlelie
De Waterlelie kenmerkt zich door sterke schoolcultuur waarin competenties belangrijker zijn dan formele bevoegdheden. Zij organiseren anders door niet-bevoegde leerkrachten in te zetten, die passend bij de hoge weging en kleinschaligheid van de school. Deze leerkrachten worden begeleid door een externe coach. Zo creëren we ruimte voor kwaliteit én vernieuwing.
Groepssamenstelling
- 2x groep 1
- 1x groep 2, 3, 4, 5, 6, 7 en 8
- Twee heterogene taalklassen (6-9 en 10-12).
Successen
- Het vormen van een heldere visie over het toezichthouderschap.
- Ruimte maken voor goed toezichthouderschap in een klein team.
- Het team succesvol meenemen in deze onderwijsvernieuwing.
Ervaringen van de kinderen
“De leerlingen geven aan dat ze geen verschil merken. Alle juffen en meesters kunnen goed instructie geven en ze hebben allemaal geduld. Het is fijn om extra geholpen te worden. Je kunt aan alle juffen en meesters hulp vragen en dan helpen ze je.”
Ervaringen van de bevoegde leerkrachten
“Doordat het pedagogisch klimaat stabiel is ervaren de leerlingen een veilige omgeving om tot ontwikkelen te komen. De leerkrachten in opleiding zijn bij ons allemaal leraarondersteuners die al een aantal jaren op school werken en die coaching krijgen op pedagogisch-didactisch handelen. Als team staan wij voor de schoolafspraken en dragen deze ook uit. Hierdoor ervaren de leerlingen geen onderscheid tussen de bekwame en onbevoegde leerkrachten.”
CBS De Spiegel: 230 leerlingen & weging 27,4
CBS De Spiegel
Bevoegde leerkrachten begeleiden hun onbevoegde collega’s, waardoor kennis en ervaring gedeeld worden. Dankzij de inzet van vakleerkrachten ontstaat hiervoor ruimte in het rooster. Deze samenwerking maakt het mogelijk om samen breedvormend onderwijs te bieden op een kleine school passend bij de mogelijkheden van ieder kind.
Groepssamenstelling
- 2 kleuterklassen
- 1x groep 3
- 1x groep 3/4
- 1x groep 4, 5, 6, 7 en 8
Successen
- Het team succesvol meenemen in het anders organiseren.
- Collega’s inzetten op hun kwaliteiten en krachten.
- Anders organiseren met aandacht voor de brede ontwikkeling.
- “Samenwerken betekent bij ons écht samen verantwoordelijk zijn – vakdocenten en groepsleerkrachten vullen elkaar aan en versterken het onderwijs.”
Ervaringen van de kinderen
“De lessen zijn echt heel leuk en we leren veel. De biologielessen zijn super interessant, en we ontdekken allerlei fascinerende dingen over de natuur. Tijdens de podcastlessen lezen we veel en leren we ook hoe we onze eigen ideeën kunnen delen. De mediatheeklessen zijn eveneens heel interessant, waar we nieuwe boeken ontdekken en leren hoe we informatie op een slimme manier kunnen gebruiken. Het is altijd een fijne en leerzame ervaring!”
Ervaringen van de bevoegde leerkrachten
“Wij vinden het heel erg belangrijk dat onze leerlingen de kans krijgen om zich breed te ontwikkelen. Door de inzet van vakdocenten ervaren we minder werkdruk, wat ons in staat stelt om meer tijd te besteden aan administratieve taken en de voorbereiding van de lessen. Dit zorgt voor een betere kwaliteit van het onderwijs en een prettigere werkomgeving voor ons.”
Ervaring van de onbevoegde leerkracht
“Op de school hebben we veel ruimte om onze lessen goed voor te bereiden en elkaar eventueel te observeren. Dit zorgt ervoor dat we onze vakken met zorg kunnen aanbieden en elkaar ondersteunen in onze professionele ontwikkeling. Deze manier van werken draagt bij aan een mooie balans tussen studie, werk en thuis, wat het welzijn van ons team bevordert.”
Quotes
- “Door de inzet van vakspecialisten kunnen we de talenten van onze leerlingen beter benutten en ontwikkelen.”
- “Bij ons krijgt ieder kind de kans om breed te groeien – van taal en rekenen tot creativiteit en beweging.”
- “Een sterke doorgaande lijn zorgt ervoor dat leren niet stopt bij de klasdeur, maar een vloeiend proces is waarin iedere leerling zich blijft ontwikkelen.”
- “Samenwerken betekent bij ons écht samen verantwoordelijk zijn – vakdocenten en groepsleerkrachten vullen elkaar aan en versterken het onderwijs.”
- “Duidelijke kaders geven ruimte om binnen een veilige structuur vernieuwend en inspirerend onderwijs te bieden.”
- “Bevoegde en anders bevoegde leerkrachten werken bij ons zij aan zij, met één gezamenlijk doel: de beste kansen voor elk kind.”
De Gantel: 479 leerlingen & weging 29,04
De Gantel
Op De Gantel worden TOS-medewerkers en gymdocenten actief ingezet in het onderwijsproces. Door bewegend leren structureel toe te passen, verwerken leerlingen de lesstof op een actieve en effectieve manier. Zo combineren we talenten binnen en buiten het team met een dynamische leeromgeving voor de kinderen.
Groepssamenstelling
- Instroomgroep
- 4 x groep 1 & 2
- 2x groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8
Successen
- Anders organiseren vanuit een heldere visie met een team van “doeners”.
- Collega’s inzetten op hun kwaliteiten en krachten.
- Anders organiseren door het inzetten van bewegend leren.
- Goed nadenken met externe partijen over het verschil tussen opvang en onderwijs.
Ervaringen van de kinderen:
- “Van bewegen worden wij blij en we onthouden beter”.
- “We leren om goed met elkaar samen te werken en we doen veel leuke bewegingsactiviteiten”.
Ervaringen van de bevoegde leerkrachten:
- “Bij ons in de klas komt leren niet alleen uit een boek. Samen met PM’ers en de gymleerkrachten brengen we de lesstof in beweging”.
- “Wat ons bijzonder maakt? Dat wij leren niet beperken tot vier muren, maar ruimte geven aan talent en beweging”.
Ervaringen van TSO medewerkers:
- “Wij maken van ons speelkwartier een leerkwartier, wat leren leuk maakt”.
- “Op het schoolplein ligt de lesstof soms gewoon voor het oprapen, wij zorgen dat kinderen het spelend oppakken”.
Ervaringen van de gymleerkrachten’:
- “Wij brengen klas in beweging, letterlijk en figuurlijk. Want leren begint bij durven doen”.
- “Bij ons leren de kinderen met hun hele lichaam, wat leren leuk maakt”.
KC Leyenburg: 470 leerlingen & weging 34
KC Leyenburg
Anders organiseren met een bevlogen team wat zich kenmerkt door de al bestaande professionele leer- en sterke begeleidingscultuur. Een team van bevoegde en onbevoegde onderwijsprofessionals draagt gezamenlijk de verantwoordelijkheid over meerdere klassen.
Groepssamenstelling
- 5x groep 1 & 2
- 1x groep 2 &3
- 3x groep 4
- 2x groep 5 tot 8
Successen
- Anders organiseren vanuit een heldere visie, waarin theorie en praktijk elkaar aanvullen.
- De kwaliteit van het onderwijs staat altijd centraal.
- Een heldere omschrijving van taken en verantwoordelijkheden voor zowel de implementatie als de dagelijks praktijk.
- Een concreet voorstel voor de overleg- en voorbereidingsstructuur en uitgewerkte scenario’s van mogelijke roosters.
- Vanuit een sterke begeleidingsstructuur kunnen de kwaliteiten van ieder team lid (bevoegd of onbevoegd) volledig worden benut.
Ervaring van de bevoegde leerkrachten:
- “Het is best spannend om ‘jouw klas’ aan anderen toe te vertrouwen, maar uiteindelijk juist fijn om inhoudelijk over de leerlingen te kunnen sparren met elkaar.”
- “Het is superleuk om een band op te bouwen met een veel grotere groep leerlingen.”
Ervaring van de onbevoegde leerkracht:
- “Het is fijn om op structurele basis te kunnen profiteren van de kennis en ervaring van de verschillende teamleden. Doordat je wordt ingezet op je kwaliteit ben je echt een volwaardig lid van het team van professionals.”
De Waterwilg: 620 leerlingen & weging 25,3
De Waterwilg
Hoewel de Waterwilg nog niet direct te maken heeft met het lerarentekort, kiezen we ervoor om nú al anders te organiseren. In de bovenbouw zetten zij vakdocenten in, zoals voor Engels, om ruimte te creëren binnen het team én de onderwijskwaliteit te versterken. Ouders en leerkrachten worden zorgvuldig meegenomen in dit proces, met duidelijke communicatie over de noodzaak en de voordelen van deze aanpak.
Groepssamenstelling
- 7 kleuterklassen
- Midden- en bovenbouw
- 3 parallel-klassen
Successen
- Succesvol betrekken en meenemen van het team, de MR en de betrokken ouderpopulatie.
- Vormgeven van de begeleiding en monitoring van de vakdocent.
Ervaringen van de kinderen:
- “Leuk want hij is heel goed in Engels.”
- “Nou, drie leerkrachten vind ik een beetje veel op een dag maar twee kan wel, eentje in de ochtend en een in de middag”.
Ervaringen van de bevoegde leerkrachten:
- “Het is belangrijk om van te voren meer begeleiding te geven aan de gastdocent.”
- “Het was fijn om de gastdocent herhalingslessen te laten geven en zelf de instructielessen te geven.“
Ervaring van de onbevoegde leerkracht:
- “Het viel op dat leerlingen een sterke behoefte hebben aan verbinding.”
- “De collega’s (van de parallelgroepen) waren erg toegankelijk en behulpzaam. De gesprekken met hen, met name in de ochtend, waren essentieel om de dag goed te starten.”
De Regenboog: 658 leerlingen & weging 33
De Regenboog
De Regenboog organiseert het onderwijs door leerjaarteams samen te stellen van bevoegde en anders bevoegde leerkrachten, die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een leerjaar. Binnen deze teams staat een heldere professionaliseringsstructuur centraal, met volop aandacht voor ieders kwaliteiten en krachten. Zo zorgen we voor sterk, samenhangend onderwijs, ook in tijden van lerarentekort.
Ervaringen van de kwaliteit coördinator
“Er zijn zoveel momenten om trots op te zijn. We zijn een weg ingeslagen, waarbij we onze populatie kinderen veel beter kunnen bedienen. Ik ben trots op hoe wij steeds beter maatwerk kunnen leveren. Zeker ook trots op het taalteam; zij pakken hun taken serieus op en bieden dan ook nog ruimte voor twee leerlingen die op geen andere school welkom zijn.”
Ervaringen van de kinderen
“Ik heb op dit school veel vrienden. Alle kinderen zijn anders. Ik leer Nederlands.”
Ervaringen van bekwame leerkrachten
“Fijn dat mijn leerlingen vaak benoemen dat ze iets te hebben geleerd en het zo leuk vinden op school.”
Wij hopen van harte dat u aanwezig kunt zijn om meer te leren over de innovaties die de Wij hopen van harte dat u aanwezig kunt zijn om meer te leren over de innovaties die de toekomst van ons onderwijs mede zullen bepalen.