Aanpak

Het project verloopt in drie fasen. In 2024 is er een onderzoek uitgevoerd naar de wettelijke kaders waarbinnen onderwijspersoneel bevoegd- al dan niet bekwaam is om schoolonderwijs te geven. Fase 2 loopt in het eerste halfjaar van ’25 en is bedoeld om partners te informeren over bevoegdheden, brede intake en gepersonaliseerde leerroutes. Fase 3 richt zich in het tweede halfjaar van ’25 op het verzamelen van casuïstiek en het delen hiervan met de Landelijke Werkgroep Bevoegd en andere geïnteresseerde partners.

Verwachte resultaten

  • Duidelijkheid over bevoegdheden
  • Bewustwording en communicatie over bevoegdheidstrajecten
  • Ophalen en delen van pilots over bevoegdheden en opleiden
  • Ondersteuning van scholen bij inzet en inschaling van ‘anders bevoegden’

Samenwerkingspartners

Onderwijsregio Haaglanden werkt samen met partners in het primair en voortgezet onderwijs en juridisch adviesbureau Van Doorne. De resultaten worden gedeeld met alle partners binnen de regio.

Voor meer informatie over dit project en het aanleveren van concrete vraagstukken/casuïstiek kan contact worden opgenomen met de projectleider Nynke Hoekstra via nhoekstra@lucasonderwijs.nl. Raadpleeg vooraf dit overzicht van OC&W om te zien welke thema’s al door hen worden opgepakt.

Bijlage: schematische notitie lerarentekort.