Opleiden en professionaliseren
In 2024 hebben zes PO-scholen uit Onderwijsregio Haaglanden onderzocht hoe zij goed onderwijs kunnen organiseren met minder bevoegde leerkrachten. Op basis van onderzoek en ervaring zijn er een tweetal hoofdstrategieën (‘organisatiemodellen’) gedefinieerd om anders te organiseren:
- Toezichthouderschap
- Het inzetten van (externe) vakdocenten
De scholen hebben gezamenlijk geformuleerd wat zij verstaan onder “goed onderwijs” en waaraan de nieuwe modellen worden getoetst. Vervolgens hebben zij het model dat het beste aansloot bij hun eigen definitie van ‘goed onderwijs’ doorontwikkeld aan de hand van al bestaande theoretische en ervaringskennis. Daarbij zijn de gemaakte keuzes gebaseerd op hun eigen specifieke situatie.
Van inzicht naar impact
In 2025 worden de doorontwikkelde organisatiemodellen in de praktijk uitgevoerd en worden de opbrengsten meetbaar, merkbaar en zichtbaar gemaakt. De school-overstijgende inzichten die hieruit voortkomen dragen bij aan het opschalen naar andere scholen in de regio. Ook organiseren Lucas Onderwijs, SCOH en Panta Rhei gezamenlijk een open scholendag om hun ervaring in het anders organiseren te delen en het door hen uitgekozen organisatiemodel te presenteren.
Samenwerkingspartners
De deelnemende partijen zijn Stichting Panta Rhei, Stichting Lucasonderwijs, Stichting Christelijk Onderwijs Haaglanden en Hogeschool Leiden.
Voor meer informatie over dit project kunnen geïnteresseerden contact opnemen met Karlijn de Jong via jong.de.k@hsleiden.nl