Een groot deel van de potentiële instromers met interesse in het volgen van de lerarenopleiding als zij-instromer voor deze vakken haakt af. Dat komt mede door de strenge eisen die worden gesteld vanuit de wet- en regelgeving en het omvangrijke geschiktheidsonderzoek. Hierdoor zijn veel getalenteerde instromers momenteel aangewezen op het volgen van de reguliere deeltijdopleiding of om te kiezen voor de vervolgopleiding bij opleiders zoals het NCOI. Dit leidt tot onvrede bij zowel de potentiële zij-instromers als de scholen.

Doel van het project

• Werken in Onderwijsregio Haaglanden aantrekkelijker maken.
• Ontschotten van samenwerkingen van ko t/m wo.
• Leren met en van elkaar, van alle initiatieven en van alle sectoren.

Dit project hangt samen met het voorstel ‘onderzoeken structurele implementatie zijinstroom in de Onderwijsregio Haaglanden, Rotterdam en Rijnmond’.

Samenwerkingspartners

De deelnemende partijen zijn de Opleidingsscholen voor vo in de Onderwijsregio Haaglanden: OSH, NOD Haaglanden, HOS, 4OLS, Haags Inductie Programma, ODW. En de daarbinnen samenwerkende scholen, schoolbesturen en instituten: de Hogeschool Rotterdam/IvL, Universiteit Leiden/ICLON, TU Delft/SEC. De Rode Loper / Leraar van Buiten werken mee als klankbord.