Microcredentials ‘Jonge Kind’
De Pabo van De Haagse Hogeschool kreeg veel verschillende verzoeken tot professionalisering van professionals en heeft als reactie daarop het initiatief genomen om samen met andere besturen van Opleidingsschool Zuid-West Holland (OZWH) in kaart te brengen welke gedeelde behoefte er is. Na een inventarisatie onder schoolbesturen in de regio bleek dat er juist voor onderwijsondersteuners die bij de kleuters zijn ingezet behoefte was aan extra scholing. Bovendien was er de wens om de stap naar de Pabo te verkleinen. Besturen en Pabo hebben samen een modulair opgebouwd onderwijsaanbod uitgewerkt voor onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Deelnemers krijgen de certificaten in de vorm van microcredentials. Een landelijk erkend certificaat op hbo-niveau. Deze leveren vrijstellingen op voor de Pabo.
Aantrekkingskracht van het onderwijs vergroten
Bijvangst van dit project is de verkenning van de mogelijkheid om professionaliseringsaanbod te koppelen aan het functiehuis van onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners. Dit kan de aantrekkingskracht van het onderwijs vergroten, zowel voor huidige als aankomende onderwijsprofessionals. Het daadwerkelijk invoeren van dit traject vraagt nieuwe werkwijzen van zowel de Pabo als de schoolbesturen.
Ook worden de mogelijkheden verkend om aanbod te bieden rond het ‘Oudere Kind’ en ‘Passend Onderwijs’. Een werkgroep met deelnemers uit verschillende onderwijsbesturen en de Pabo werkt dit plan verder uit.
Samenwerkingspartners
De deelnemende partijen Librijn, De Haagse Scholen, OPOZ, West Openbaar Onderwijs, Pabo Haagse Hogeschool (Opleidingsschool Zuid-West Holland), Lucas Onderwijs werken samen aan een professionaliseringsaanbod dat breder in de regio uitgezet kan worden.
Ook wordt de samenwerking opgezocht met Hogeschool Leiden (HL) en Hogeschool Rotterdam (HR), in het kader van de (door)ontwikkeling van AD-trajecten, omdat de doelgroepen overlap hebben.