Wat komt erbij kijken als je leraar wilt worden? In de podcast ‘Zin in lesgeven’ nemen Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen potentiële kandidaten mee in de wereld van het zij-instroomtraject. Ze gaan hiervoor onder andere de dialoog aan met starters, schoolleiders, opleiders en beleidsmakers over hun ervaringen, uitdagingen en keuzes. Hun nieuwste aflevering staat in het teken van het onderwijsloket Leraar van Buiten. In gesprek met Charlotte van Thiel (regio Den Haag) en Jantina de Vries (regio Delft & Westland) wordt duidelijk hoe nauwgezet dit onderwijsloket potentiële kandidaten begeleidt die een toekomst in het vo of mbo overwegen.
Van eerste interesse tot gedegen oriëntatie
In de podcast vertellen Charlotte en Jantina hoe kandidaten via een mix van voorlichting, schoolbezoeken, persoonlijk contact en de driedaagse oriëntatiecursus ‘Zin in lesgeven’ worden geholpen om een weloverwogen keuze te maken. Tijdens deze cursus doen deelnemers al praktijkervaring op: ze staan voor de klas en ervaren hoe het vak écht voelt. Door kandidaten in contact te brengen met scholen worden drempels zo goed mogelijk weggenomen.
Communicatie als rode lijn
Aan bod komt ook hoe samenwerking tussen scholen en opleidingspartners ervoor zorgt dat overstappers op de juiste plek terechtkomen, en hoe het persoonlijke contact met het loket bepalend is voor het succes van het traject. De ervaringen van overstappers worden bovendien gedeeld met scholen, zodat ook het inductietraject en de begeleiding op de werkvloer verbeteren. De aflevering kan hieronder worden beluisterd, of via Podbean en Spotify.
Het onderwijsloket van de toekomst: uitbreiding naar het po
Uit uitvraag bij het po, vo en mbo is naar voren gekomen dat er binnen de Onderwijsregio behoefte is aan één herkenbaar loket voor geïnteresseerden die willen zij-instromen of herintreden. In de meerjarige aanpak die van start gaat in 2026 is daarom het plan opgenomen om gezamenlijk een dergelijk loket te ontwikkelen en het oriëntatietraject te bepalen. Daarbij is ook aandacht voor het speciaal onderwijs. In de aanpak zal lering worden getrokken uit de vele voorbeelden die momenteel al bestaan in de regio.
V.l.n.r.: Arend Jan Zwarteveen, Charlotte van Thiel, Peter van der Zwaal, Jantina de Vries