Binnen de Opleidingsschool Haaglanden (OSH) wordt er met veel betrokkenheid gewerkt aan het gezamenlijk opleiden en professionaliseren van leraren in de Haagse regio. Door adequate ondersteuning te bieden aan studenten en starters bij het verwerven van kennis en vaardigheden wordt onnodige uitval tegengegaan. De programma’s van de OSH worden door studenten en starters hoog gewaardeerd. Desondanks loopt het lerarentekort in de praktijk verder op, zowel door beperkte instroom als doordat aankomende en startende leraren toch uiteindelijk nog besluiten om iets anders te gaan doen.
Ontwikkelingsgerichte peer review
De OSH wil graag meer inzicht krijgen in wat zij, aanvullend op de huidige programma’s, kan doen om het enthousiasme voor het leraarschap in de regio aan te wakkeren en vast te houden. Zij grepen daarom de ontwikkelingsgerichte peer review aan om het bovengenoemde vraagstuk te bespreken met opleidingsscholen van buiten de regio.
Synergie van Haagse Opleidingsscholen VO als vliegwiel
Opleidingsscholen ROSA (Amstelland) en RPO Rijnmond dachten vanuit de verschillende waarborgen van het kwaliteitskader Samen Opleiden & Inductie mee, met een aantal mooie en bruikbare inzichten als resultaat. Zij gaven aan dat het huidige synergieproces van de Haagse opleidingsscholen VO kansen biedt om -vanuit een gezamenlijk te ontwikkelen visie en een Haags beroepsbeeld- een onderscheidend en werkbaar raamwerk te ontwikkelen voor de regio Haaglanden.
Unieke kansen voor aanstaande en startende leraren
Beide opleidingsscholen gaven aan dat de Haagse superdiverse context unieke mogelijkheden biedt die nog beter benut kunnen worden om aankomende en startende leraren te inspireren en te motiveren. Van de enorme variëteit aan verschillende onderwijscontexten, de nauwe samenwerking tussen de Haagse opleidingsscholen vo, het reeds daaruit voortkomende brede professionaliserings- en begeleidingsaanbod voor aankomende/startende docenten (en hun begeleiders) tot aan de directe nabijheid van het ministerie van OCW: het Haagse landschap biedt geïnteresseerden de mogelijkheid om zich breed te oriënteren op- en binnen het Haagse beroepsbeeld, met volop kansen voor aanvullende persoonlijke en professionele ontwikkeling.
In het onderstaande filmpje vertellen studenten, starters en hun begeleiders hoe de OSH bijdraagt aan het versterken van de kennis en vaardigheden van aanstaande en startende docenten: