Hoe inspireren we jongeren in de Onderwijsregio om te kiezen voor het onderwijs? Vanuit die vraag is LOU communicatie in opdracht van Onderwijsregio Haaglanden van start gegaan met de imagocampagne ‘Masters in het Onderwijs’: een serie die jongeren een realistisch en inspirerend inkijkje geeft in het werk van jonge leraren in de regio.

Succesformule voor het bereiken van jongeren

De aanpak van het project bouwt voort op een bewezen succes. Drie jaar geleden ging namelijk de campagne ‘Word Leraar in Den Haag’ van start op initiatief van de gemeente Den Haag en in samenwerking met het po, vo en mbo. De hieraan gekoppelde online Youtube-serie ‘Master or Disaster’ is zeer positief ontvangen door jongeren: naast een groot bereik (25.000+ weergaven) kijken jongeren de afleveringen volledig af en volgen zij de hele reeks actief. In deze formule worden twee jeugdinfluencers voor de klas gezet op een basisschool, een middelbare school en op het mbo. Zij worden door een jury van Haagse docenten beoordeeld.

Doorontwikkeling naar de Onderwijsregio

Om het bereik van deze campagne verder te vergroten wordt er in opdracht van de Onderwijsregio een complimenterend traject ontwikkeld: ‘Masters in het Onderwijs’. Deze serie volgt vier jonge (aankomende) leraren in het po, vo en mbo binnen de regio Haaglanden. De campagne is inhoudelijk en visueel verbonden met het Haagse Master or Disaster, waarvan in september een tweede reeks wordt gelanceerd. Content wordt via dezelfde socialmediakanalen gedeeld (TikTok, Instagram en YouTube), ondergebracht op een gedeelde website en afgestemd in één contentkalender.

De afleveringen van Masters in het Onderwijs bestaan uit drie lagen:

  • Korte portretten waarin de jonge leraren hun drijfveren voor het onderwijs delen;
  • Een klasbezoek van presentator en influencer Rosalyn van der Dussen, bekend van de Haagse campagne;
  • Een verdiepende podcast (audio en video) per deelnemer.

De content verschijnt in de tweede helft van 2025 op alle bekende socialmediakanalen.