Bron: CAOP
Het lerarentekort is een groot maatschappelijk probleem. Om dit aan te pakken, wil het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, onderwijsregio’s vormen waarin schoolbesturen, lerarenopleidingen, en de beroepsgroep samenwerken en afspraken maken. Het doel? Gezamenlijk zorgen voor voldoende goed opgeleid onderwijspersoneel, dat met plezier werkt in het onderwijs binnen de regio. Onderwijsregio Haaglanden is een van de 27 voorlopers die dit schooljaar is gestart met een lerende aanpak. Welke doelen heeft de onderwijsregio en welke knelpunten en kansen zien zij voor de toekomst?
Na een oproep van het ministerie van OCW in 2023 konden samenwerkende schoolbesturen, lerarenopleidingen en de beroepsgroep zich aanmelden als voorloper voor de ontwikkeling tot onderwijsregio. De ervaringen van de voorlopers worden vervolgens in een lerende aanpak gebruikt in de brede totstandkoming van onderwijsregio’s. Het streven van OCW is om rond 2025 een landelijk dekkend netwerk van onderwijsregio’s te hebben, waarbij de subsidiestructuren van de RAP en de SO&P binnen deze onderwijsregio’s vallen.
Onderwijsregio Haaglanden pakt tekorten in onderwijs aan
Rebecca Schoon, programmamanager van de Onderwijsregio Haaglanden, legt uit dat een onderwijsregio bestaat uit alle verschillende partijen die betrokken zijn bij het onderwijs binnen de regio, van kinderopvang, po, vo, mbo, hbo en wo en de beroepsgroep en in samenwerking met de verschillende gemeenten ‘Onze onderwijsregio is een keten van onderwijspartijen die we binnen de regio Haaglanden hebben, waaronder 12 partnerschappen van Samen Opleiden & Professionaliseren. Omdat wij binnen Haaglanden al een sterke samenwerking met verschillende onderwijspartijen hadden, is besloten de krachten te bundelen en de voorloper status aan te vragen. Het idee was om niet alleen het onderwijs, maar ook de kinderopvang daarin mee te nemen. Er is bewust gekozen om niet alleen de stad Den Haag maar ook omliggende gemeenten te betrekken. Samen willen we met verschillende activiteiten de onderwijsarbeidsmarkt in de regio Haaglanden beter en aantrekkelijker maken.’