𝘋𝘦 𝘪𝘯𝘻𝘦𝘵 𝘷𝘢𝘯 𝘤𝘰𝘮𝘣𝘪𝘯𝘢𝘵𝘪𝘦𝘧𝘶𝘯𝘤𝘵𝘪𝘦𝘴 𝘬𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘭𝘱𝘦𝘯 𝘰𝘮 𝘥𝘦 𝘱𝘦𝘳𝘴𝘰𝘯𝘦𝘦𝘭𝘴𝘵𝘦𝘬𝘰𝘳𝘵𝘦𝘯 𝘪𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘰𝘯𝘥𝘦𝘳𝘸𝘪𝘫𝘴 é𝘯 𝘪𝘯 𝘥𝘦 𝘬𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘰𝘱𝘷𝘢𝘯𝘨 𝘵𝘦 𝘷𝘦𝘳𝘮𝘪𝘯𝘥𝘦𝘳𝘦𝘯 𝘦𝘯 𝘧𝘶𝘯𝘤𝘵𝘪𝘦𝘴 𝘪𝘯 𝘣𝘦𝘪𝘥𝘦 𝘴𝘦𝘤𝘵𝘰𝘳𝘦𝘯 𝘢𝘢𝘯𝘵𝘳𝘦𝘬𝘬𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬𝘦𝘳 𝘵𝘦 𝘮𝘢𝘬𝘦𝘯. 𝘋𝘪𝘵 𝘬𝘢𝘯 𝘰𝘱 𝘷𝘦𝘳𝘴𝘤𝘩𝘪𝘭𝘭𝘦𝘯𝘥𝘦 𝘮𝘢𝘯𝘪𝘦𝘳𝘦𝘯.

‘Met combifuncties kun je de werkdruk verminderen en aantrekkelijke mogelijkheden bieden voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers en medewerkers in andere functies,’ zegt Rebecca Gerritse, directeur van Stichting brede buurtschool Den Haag. ‘Dit kan via taakuitbreiding, ontwikkelmogelijkheden en in uren.’

Handreiking combinatiefuncties primair onderwijs en kinderopvang

‘Met een team van inhoudelijk deskundigen en juristen is een handreiking opgesteld om het werken met combinatiefuncties zo makkelijk mogelijk te maken. Voor schoolleiders én locatiemanagers in de kinderopvang, omdat we in beide sectoren te maken hebben met tekorten en het niet alleen kunnen oplossen. Combinatiefuncties kunnen hier een belangrijke bijdrage aan leveren en dat willen we verder versterken! We laten in de handreiking heel concreet vier varianten zien om hiermee aan de slag te gaan.’ Klik hier voor de handreiking.

Tijdens het Landelijk congres onderwijsregio’s 12 september jl. is in gesprek met staatssecretaris Mariëlle Paul en tijdens de inspiratiesessie ingegaan op de mogelijkheden van een combinatiefunctie. Bibi Vrouwenvelder, pedagogisch medewerker van 2Samen, heeft verteld over haar eigen ervaringen als combinatiefunctionaris en de waarde die dit heeft voor de kinderen. De staatssecretaris was erg geïnteresseerd en benadrukte het belang van deze functies. De deelnemers tijdens de inspiratiesessie waren heel enthousiast en concludeerden dat er ‘meer Bibi’s’ nodig zijn’ en dat het zo mooi zou zijn dat veel meer kinderen hiervan profiteren.

Vier varianten om aan de slag te gaan

Benieuwd naar hoe het werkt? Meld je aan voor één van de informatiebijeenkomsten waar de beschrijving van de vier varianten – om combinatiefuncties mogelijk te maken – toegelicht wordt.